Lisanne Tönnissen is projectmedewerker van de Beste Keet van Nederland. Ze vertelt waarom dit project zo belangrijk is voor plattelandsjongeren, hun ouders en de gemeente.

Lisanne: “Plattelandsjongeren NL ziet de sociale functie van de keten. Wij geven voorlichting over hoe veilig te kunnen keten. Keten horen bij het platteland. Op het platteland zijn minder faciliteiten. In een keet kunnen jongeren samenkomen en organiseren ze activiteiten in de buurt.”

Het team bestaat uit twee projectmedewerkers en 18 keetadviseurs verspreid over Nederland. Tijdens de workshops behandelen ze thema’s, o.a. alcoholgebruik, brandveiligheid en EHBO.  Vanuit een preventieve methodiek geven wij voorlichting over veilig keten. Dillema´s als wat doe je als iemand zichtbaar dronken wordt? Is er een lijst van (nood)nummers, zodat alle bezoekers weten wie ze kunnen bereiken? Hoe zorg je samen voor een (brand)veilige keet? Welke afspraken maak je met elkaar en hoe spreek je elkaar daarop aan? Zijn ouders op de hoogte van wie er in de keet zijn, is er een fijne ouder/buurt betrokkenheid? Het is belangrijk om te weten wat de risico’s zijn, hoe te handelen en van te voren afspraken te maken. Zeker over alcohol en drugs in de keet.

Lisanne: “We vertellen jongeren niet dat ze niet mogen drinken, maar helpen hen afspraken te maken met elkaar en hun ouders. Jongeren steken veel op van onze workshopavond, hoewel ze het in eerste instantie vooral gezellig vinden. Vanwege het competitieve element van de landelijke wedstrijd doen ze fanatiek mee. Keetjongeren motiveren andere keten om mee te doen, kijken bij elkaar hoe zij het gedaan hebben en leren van elkaar.”

“De samenwerking van Stichting PJS en Plattelandsjongeren NL zorgt ervoor dat ik wordt ingehuurd als medewerker. Subsidies en opdrachten komen van lokale overheden en welzijnspartners. Ons project sluit aan bij beleidsvraagstukken over veilig opgroeien van jeugd, leefbaarheid en participatie.” Voor gemeentes is De Beste Keet van Nederland een middel om in contact te komen met keetjongeren. Het project zorgt dat ze bij elkaar over de vloer komen en met elkaar praten. Dit creëert wederzijds begrip en voorkomt streng inzetten op handhaving en het sluiten van keten.